Geplaatst in Blog, Recepten

Gezonde snacks in een hand omdraai.

Afgelopen week weer gekookt bij de zomer retraite van Metta Vihara. Zo fijn na de lange lock-down om met mensen samen te zijn en inspiratie te delen.

Lekker eten mag dan niet ontbreken.

Hier deel ik twee makkelijke gezonde snacks met je, die ik de afgelopen week heb gemaakt.

Groentes in hummus dip.

Aan de slag

Snij groentes als komkommer, wortel, radijs en tomaat in reepjes of stukjes. En leg ze op een grote schaal.

Maak hummus van 1 blikje kikkererwten, een eetlepel tahin, wat citroensap naar smaak, mespuntje chilipoeder, olijfolie, snuf zout. Door alles in een keukenmachine, blender of met een staafmixer tot een geheel te mixen. Als het wat te droog is voeg er dan nog een scheut olijfolie bij of een beetje water. Garneer naar eigen inzicht en met wat je in huis hebt.

Met een bakje hummus en wat gesneden groentes is het heerlijk snacken.

Energie balletjes

Aan de slag

Hier is wel een keukenmachine het handigst.

Twee koppen ontpitte dadels, eetlepel (mag iets meer naar smaak) pindakaas, kop walnoten, 2 eetlepels amandel meel en 2 eetlepels kokosmeel, kopje water, sesamzaadjes of andere versiering, bv geraspte kokos of gehakte pistache nootjes.

Variatie: Met wat meer amandelmeel smaakt het naar marsepein.

Voeg alles samen in de keukenmachine, hou het water apart en geef telkens een scheutje als je ziet dat de massa nog wat smeuΓ―ger kan worden. Pas op dat het niet te vochtig wordt. Telkens even checken.

Maak van telkens een beetje van het deeg een balletje en rol dat door een schaaltje sesamzaadjes, wissel het eventueel af met een ander laagje van bv. kokos, maar het kan ook zonder extra laagje.

Leg ze daarna minimaal een uur in de koelkast om op te stijven, serveer ze op een leuk schaaltje.

Bewaar ze max. 4 dagen in de koelkast. Hmmm, op de retraite was dat niet nodig, πŸ˜‰

Energieballetjes, top tussendoortje!
Geniet nooit met mate!

Liefs Marjan, ❀️

  • Heb je een reactie of een vraag zet hem hieronder in het reactieblok.